Flow, mindfulness, y juegos de mesa

Publica Financial Times una columna de Tim Harford titulada La magia salvavidas de los juegos de mesa en la que explica algunas de las virtudes de este pasatiempo que servidor de ustedes también disfruta.

Comparto por aquí algunos párrafos directamente en inglés, pero es difícil recortar el texto y no es muy larga, así que les recomiendo ir allí y leerla completa.

“Flow is a state in which people become absorbed in an enjoyable activity, such that they become blind to their external environment,” explained the researchers. In contrast, “mindfulness is a state of being aware of and attentive to one’s current internal and external experience.”

These two rather desirable mental states seem to stand in opposition to each other, until one remembers a third: anxious doomscrolling through bottomless social media feeds. This habit is perfectly understandable — but it is neither flow nor mindfulness.

Flow is an antidote to languishing

(…)

Two decades ago, Corey Keyes, a sociologist and psychologist at Emory University, used the word “languishing” to refer to people who were neither flourishing nor severely depressed.

My own preference [to find flow] was to gather online with some of my oldest friends. We pretended to be wizards in a game I created, inspired by the work of Ursula Le Guin. Nerdy? Weird? I don’t care.

No me queda claro si Harford y sus amigos se inventan un juego de mesa o rolean en el universo de Úrsula K. Le Guin, pero no es decisivo: si cada minuto dedicado a cualquiera de esas actividades es un minuto sin consumir timelines sin fin, cada minuto vale su peso en oro.

Jose Alcántara
Resolviendo problemas mediante ciencia, software y tecnología. Hice un doctorado especializado en desarrollo de hardware para análisis químico. Especialista en desarrollo agile de software. Más sobre Jose Alcántara.
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